Bejelentkezés
FOTOPOST.HU

FOTO
POST

fotóművészet

Info

FOTOPOST.HU
/textura/bedobozolt-tortenelem

Fotopost - fotók és szövegek | fotóművészet, fotókritika, képelemzés

Fotók és szövegek | fotóművészet, fotókritika, képelemzés

Legújabb twittek

Keresés
Fotopost.huFotók és szövegek

Bedobozolt történelem

Csoszó Gabriella: Szabad lapok, Mai Magyar Fotóművészet, 4. Csoszó Gabriella

Barta Edit2010.05.02.

Csoszó Gabriella fotósorozatai évek óta ugyanazt a kérdést járják körül: mivé válnak egykor történelmi jelentőséggel bíró, kultikus tereink, ha a világtörténelem kivonja csapatait és továbbáll? A válasz minden esetben ugyanaz: amint kiesnek látószögünkből, elvesztik egyediségüket, hétköznapivá válnak.
S amint az az egyszerű, feledésbe veszett tárgyakkal, épületekkel történni szokott, kopottá, porossá, elhanyagolttá lesznek. Eljár felettük az idő.

A Faur Zsófi-Ráday Galéria Mai Magyar Fotóművészet sorozatának  legújabb kötete Csoszó Gabriella munkáit mutatja be; monográfiának vékony, katalógusnak vastag kiadvány. Átfogó és gazdag képanyagot ad a művész utóbbi években készített munkáiról, a kötetben szereplő két szöveg – Páldi Lívia tavaly készült interjúja és Mélyi József írása – pedig keretbe foglalja mindazon problémákat, melyek Csoszó Gabriellát már jó ideje foglalkoztatják.

A kötet egyik érdekessége, hogy azt maga a művész állította össze. Az effajta ön-interpretációs szerkesztés nem mindig vezet szerencsés megoldásokhoz, de a most megjelent kiadvány épp az ellenkezőjét bizonyítja: a kötetet lapozgatva egy rendkívül tudatos alkotó személyisége körvonalazódik ki, aki nemcsak az egyes művészeti projektjeit, hanem en bloc egész alkotói pályáját koncepciózusan építi fel. (Az interjú szövegéből pedig az is kiderül, hogy a művész igen kifinomult és pontos megfogalmazással képes beszélni saját munkáiról.)

Üres terek
A közösségi tér sorsa elsőként 2005-ös fotóinstallációjában, a Part-ban foglalkoztatja Csoszót, itt még konkrét történelmi kontextus nélkül; az érdekli, hogy a folyó mennyire képes jelen lenni a városi ember életében. A sorozat képeitől a lírai hangnem meglehetősen távol áll; a Duna-parti séták során készített, több mint négyszáz fénykép pusztán a lényeg megmutatkozására szorítkozik. A tényeket – vagyis a Duna elhanyagoltságát, használhatatlanságát, kihasználatlanságát – bemutató képek a hozzájuk kapcsolódó szövegekkel válnak teljessé, melyekben a lírai én párbeszédet folytat az ismeretlen másikkal, vagy ha úgy tetszik, a képek befogadójával. „De senki nem jár ott. Aki mégis, az a szükségét végzi, vagy a közvetlenül a vízbe ömlő szennyvíz csatorna mellett pecázik, vagy induló hajóra vár. Nincs sétáló városlakó a vízparton.”

Kép és szöveg dualizmusára épül a Cseresznyefa utat bemutató installáció is (2008), de itt a különböző médiumok hasonló érzelmi (vagy inkább érzelemmentes) tónusra épülnek. Az egykori berlini fal mentén cseresznyefákkal beültetett sétány képei objektív, tárgyszerű képszerkesztési elvet követnek, ahogy a szövegek is minél pontosabb helyszíni leírásra törekednek. „Ha a hídról visszafelé, a belváros irányába nézünk, még látjuk a Tévétornyot, lefelé nézve pedig egy kiterjedt, üres területet.”

Dobozba zárt történelem
A kötet további két kiállítási anyagában (Szabad lapok; Késleltetett közvetítés) az alkotó már elhagyja a fotók mellől a szöveget; már-már szenvtelennek tűnik az a mód, ahogy Csoszó az egykori Szabad Európa Rádió környezetét, valamint a rádió könyvtári állományának leselejtezését bemutatja. A tér, mely egykor a „szabadság hangjának legfontosabb közvetítője volt”, Csoszó képein elhagyott kísértetváros – vagy ahogy ő fogalmaz – „az emlékezet peremén elhelyezkedő emlékhely”.

A Ráday Galériában látható kiállítás nagyméretű nyomatai a Szabad lapok (2007) fotóinstalláció anyagából születtek, mely eredetileg szabadon elvihető képeslapokból állt. A kiállítási anyag a korábbiakkal ellentétben nem egy hely, hanem egy archívum elértéktelenedését, pusztulását rögzíti a fényképezőgép segítségével, s a gesztussal megerősíti annak leképező funkcióját. A leselejtezett könyvek – melyek a SZER könyvtárából kerültek Budapestre, az Open Society Archives állományába – a hidegháború és a SZER működésének dokumentumai is egyben.

Csoszó képein a kopottas könyvek hosszú, arctalan-címtelen sorokká állnak össze, csak egy-két könyv és könyvkatalógus kap „identitást”. Azzal, hogy kiemel egy-két kiadványt, kézzelfoghatóvá teszi számunkra, milyen jellegű művek kerültek selejtezésre (Markel: What you don’t know can hurt you vagy Operation America – The communist conspiracy in Latin America), de ezzel a kiemeléssel megadja a lehetőséget is a néző számára, hogy az egyetemes történelmet összekapcsolja saját, privát történelmével.

A képek rendezésben finom, érzékeny iróniát is felfedezhetünk: az „american fiction” és “russian fiction” címkéjű dobozokat bemutató fotók szorosan egymás mellett láthatók a falon. Itt a könyv a főszereplő, a portré alanya, nem számítanak korok és nemzetek; jól megfér egymás mellett a „world history” amerikai interpretációja és a Lenin írásait összegyűjtő kötet. A kiszortírozásra került könyvek fölött pedig ott a felirat: FREE – vagyis hogy szabadon elvihetőek. De ennél jóval többről van szó.

A Szabad lapok többszörösen összetett és találó szókapcsolat; utal a könyvek keletkezési körülményeire, megemlékezik a mára az enyészet martalékává lett, egykori tárolási helyére. De a legmélyebb jelentéstartalma a könyvek, a gondolatok szabadságáról való beszéd: hogy ami egykor politikai kényszerűségből, s történelmi behatásra íródott, az később hirtelenjében szabaddá vált.  Igaz, ezt is a történelemnek köszönhette.

Csoszó Gabriella: Szabad lapok

Faur Zsófi - Ráday Galéria

2010. 03. 19 – 04. 22.

Mai Magyar Fotóművészet, 4. Csoszó Gabriella

Hozzászólások az íráshoz (eddig 0 hozzászólás érkezett)

Hírek

Kaposvári Egyetem Diplomavédés és kiállítás

2010.06.16. Gödör Klub

2010.06.15.
további hírek>>>

Kiállítások

hé, fiúk

Vedres Ági kiállítása

2010.07.08. - 2010.08.29.

Ritkán látott képek

Válogatás a Magyar Fotográfiai Múzeum kincseiből

2010.07.01. - 2010.09.05.

Hiány

Csoportos kiállítás

2010.06.25. - 2010.07.30.
további kiállítások>>>

Full kontakt

további Full kontakt témák>>>